RANCANGAN PENGAJARAN DUNIA MUZIK TAHUN 1
Mata Pelajaran
: Pendidikan Muzik
Kelas : 1
Cemerlang
Masa : 10.30-11.30
Bilangan
Murid : 35 orang
Aspek : Modul 2- Penghasilan Muzik
Item : 2.1
Menghasilkan idea muzikal kreatif
Tajuk : Bunyi haiwan
Kemahiran : a) Guru menunjukkan gambar haiwan dan murid
cuba
membunyikan suara haiwan tersebut
b) Murid membuat pergerakan mengikut gambar
haiwan
yang dipilih
contoh
: -
kambing
-
Ayam
-
katak
-
kuda
-
itik
c) Aktiviti berkumpulan
d) Menyanyi lagu dengan iringan muzik
e) Menyanyi mengikut suara haiwan berdasarkan
lirik
lagu. Lagu yang dipilih bertajuk “bunyi
diladang.
Hasil
pembelajaran : Diakhir pengajaran dan pembelajaran murid boleh :-
2.1.1 Menghasilkan
aktiviti penerokaan dan Meniru suara
haiwan
Pengetahuan sedia ada : Murid – murid pernah melihat haiwan di
sekeliling dan juga di Zoo
Strategi : Kecerdasan pelbagai (visual, audio dan kinestatik)
Nilai
Murni : sabar / Kerjasama
BBM : Lap top / LCD / Carta lagu / Kad ikon
/ Speaker/Gambar
Besar/CD
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
Set induksi
(5 minit)
|
Perkenalan awal
|
Guru bersoal jawab dengan
murid tentang pengalaman murid melihat haiwan sama ada di kawasan sekitar
atau di Zoo
|
Refleksi:
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Guru menujukkan gambar
haiwan
|
a)
Guru
menunjukkan gambar haiwan menerusi slide power point dan murid cuba
untuk menyebut nama haiwan
b)
Gambar
haiwan yang ditunjukkan seperti
c)
Guru
memecahkan murid kepada 5 dengan kepelbagaian kecerdasan dalam satu kumpulan
d)
Murid
menyebut mengikut kumpulan dan individual
|
ABM :
Lap top/ LCD/Speaker
Refleksi:
|
Langkah 2
(5
minit)
|
Mengajuk bunyi dan
pergerakan haiwan
|
a)
Guru
meminta murid mengajuk suara haiwan yang dibunyikan oleh guru diikuti dengan
pergerakan haiwan
b)
Murid
mendengar dengan teliti
c)
Murid
mengajuk bunyi dan pergerakan haiwan
|
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Memberii respon melalui kad
ikon
|
a)
Guru
menunjukkan kad ikon yang mengandungi gambar haiwan
b)
Murid
membunyikan suara haiwan mengikut gambar yang dipilih oleh guru secara rawak
c)
Guru
meminta murid mengajuk gerakan haiwan yang ditunjukan oleh guru
|
ABM:
Kad ikon
Refleksi :
|
Langkah 4
(10 Minit)
|
Aktiviti Kumpulan
|
a)
Setiap
kumpulan murid diberi kad ikon mewakili kumpulan masing-masing
b)
Guru
memberikan peraturan permainan
c)
Murid akan
membunyikan suara haiwan mengikut gerakan yang akan ditunjukan oleh guru
secara spontan
d)
Guru akan
memberikan peneguhan kepada kumpulan yang menang
|
ABM:
Kad ikon
Refleksi:
|
Langkah 5
(15 minit)
|
Menyanyikan lagu
|
a)
Guru
menayangkan video yang mengandungi gambar
haiwan
b)
Lagu yang
dipilih ialah “bunyi di ladang”
c)
Murid
menyanyikan lagu dengan iringan muzik
d)
Murid
menyanyi mengikut suara haiwan berdasarkan lirik lagu
|
ABM:
Lap top/CD Track 32
/LCD/Speaker/ Carta lirik
Refleksi:
|
Langkah 6
(5 minit)
|
Lembaran kerja
|
a)
Guru memberikan
lembaran kerja yang mengandugi gambar-gambar haiwan
b)
Guru meminta
murid mendengar dengan teliti
c)
Murid-murid
hendaklah menanda (X) pada ruang yang disediakan
d)
Guru akan
membunyikan haiwan manakala murid menanda pada jawapan yang betul
e)
Guru akan
mengumpul lebaran kerja
f)
Guru
memberi peneguhan positif kepada yang dapat menjawab dengan baik
|
ABM
Lembaran Kerja
Refleksi:
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
|
a)
Guru
menegaskan semula 5 jenis haiwan yang dipilih
b)
Guru
meminta murid membunyikan suara haiwan tersebut
c)
Guru
menunjukan kepada murid pergerakan haiwan diikuti dengan bunyi haiwan
d)
Guru
meminta murid menyanyi semula lagu yang diberi
|
Refleksi:
|
No comments:
Post a Comment