BINCANGKAN
IMPLIKASI FALAFAH PENDIDIKAN ISLAM, BARAT DAN TIMUR TERHADAP PEMBENTUKAN
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN DAN FALSAFAH PENDIDIKAN GURU.
Akta Pendidikan 1961 di Malaysia telah menetapkan
polisi-polisi pendidikan yang digunakan hampir 3 dekad lamanya sebelum dipinda
pada tahun 1996 dan buat pertama kalinya menetapkan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan sebelumnya dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Negara.
“ Pendidikan di Malaysia adalah
suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembang lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”
Falsafah Pendidikan adalah salah satu usaha kerajaan
untuk menghasilkan warganegara yang berpengetahuan dan berkebolehan. Seterusnya mempunyai nilai moral yang tinggi
dan boleh mencapai kejayaan kepada diri sendiri dan masyarakat. Bagi mencapai aspirasi ini karajaan telah
berusahan bersungguh-sungguh agar perlaksaannya berjalan dengan lancar.
Selain itu, Falsafah Pendidikan Guru adalah berfungsi
untuk membina guru-guru yang mulia sejajar dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang meninginkan insan yang seimbang dan harmoni. Kedua-dua falsafah ini bertanggungjawab terhadap
perkembangan pendidikan di Malaysia.
Sebagai seorang guru menjadi satu tanggungjawab agar merealisasikan
pendidikan negara agar dapat menghadapi wawasan 2020.
Menerusi Falsafah pendidikan yang ia sebenarnya diambil
kira melalui pelbagai aspek untuk menghasilkan masyarakat yang maju, bertamadun,
berdaya saing dan tahan dengan ujian tidak kiralah ujian dari segi emosi dan
jasmani. Kita tidak mahu kelak dimasa
hadapan negara melahirkan masyarakat yang tidak mempunyai akhlak yang baik
biarpun memperolehi kejayaan tetapi sekiranya tidak memiliki akhlak yang baik
maka sesuatu tamadun itu akan hancur seperi mana yang berlaku pada zaman
kegelapan di Tanah Arab ketika dahulu.
Kejayaan dan juga akhlak kedua-duanya adalah sama penting bagi
melahirkan generasi baru yang berkemahiran, berilmu, bersepadu dari segi amalan
dan dihormati oleh semua orang sekalipun masyarakat dunia.
a) Implikasi falsafah pendidikan islam
Terdapat implikasi dalam pembentukan falsafah pendidikan
adalah dari falsafah pendidikan islam, barat dan timur. Antaranya yang dapat dilihat ialah terdapat
unsur-unsur agama dan ketuhanan menerusi Falsafah Pendidikan Islam iaitu agar
bangsa Malaysia mempunyai sifat keagamaan yang kuat serta mempunyai jati diri
yang tinggi jika dibandingkan dengan masyarakat barat khasnya. Selain itu dapat dilihat Falsafah Pendidikan Negara
diambil dari ideology Falsafah Pendidikan Islam Terbentuk dengan jelas seperti
mengaitkan dengan teori menyepadukan elemen roh, jasad dan akal dalam
menghasilkan manusia yang mempunyai keseimbangan emosi yang kukuh dalam
pembentukan sistem pendidikan negara.
Dalam masyarakat moden dan manusia mula bergerak pantas
begitu juga dengan pembangunan. Oleh
itu, unsur-unsur ilmu dan juga perkara yang berkaitan dengan agama tidak boleh
diabaikan. Ia banyak memberikan kekuatan
dan pertunjuk kepada sesiapa sahaja.
Menurut tokoh-tokoh islam ilmu mestilah bertujuan kepada kerohanian dan
manusia harus menyembah tuhan dan yakin akan diri sendiri (Tajul Ariffin &
Aini,1992). Kepentingan ilmu dan
hubungan dengan kepercayaan kepada tuhan sebenarnya tercatat dalam falsafah
tersebut. Selain itu, dalam falsafah
islam juga menekankan nilai-nilai murni dalam kehidupan begitulah juga apa yang
terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dengan menekankan melahirkan
insan yang seimbang.
b) Implikasi Falsafah Pendidikan Barat
Falsafah Pendidikan Barat juga memberi implikasi terhadap
pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Melalui falsafah pendidikan dapat dilihat dalam dua bahagian Iaitu
tradisional dan moden. Ia menekankan
aspek Pererialisme dan Esensisalisme.
Maksud pererial ialah tidak berubah atau lebih jelas sesuatu yang tidak
berubah iaitu berkonsepkan ciri-ciri semulajadi manusia yang bersifat sejagat
dan tidak berubah. Seperti mana yang
terdapat dalam falsafah pendidikan ialah mengajar pengetahuan dan nilai yang
bersifat sejagat, abadi dan tidak mempunyai had masa. Lebih tertumpu kepada
potensi dan rasional inidividu, lebih pasif, menekankan agama melebihi sains,
serta melatih 3M dan kemahiran meningkatkan kemahiran mental dan menaakul. Manakala Esensesilisme pula berkonsepkan
menumpukan perkara-perkara asas sahaja dan perkara ini boleh berubah dari
semasa ke semasa serta bersifat praktikal dan pragmatik.
Menerusi matlamat pendidikan pula, pengajaran maklumat
lebih kepada berbentuk fakta yang perlu dipelajari, dihayati dan disimpan oleh
murid-murid sebagai penghayatan budaya.
Lebih kepada penumpuan terhadap inovasi kurikulum sekolah dengan
perancangan yang rapi dan guru memainkan peranan utama, memberi latihan intelek
dan mental seterusnya menerapkan 3M dan nilai kemasyarakatan ditekankan.
Selain itu, terdapat juga cebisan Falsafah Pendidikan yang
mengambil kira ahli pendidik dan falsafah pendidikan yang terkenal dari Amerika
Syarikat pada abad ke20 iaitu John Dewey iaitu membawa kepada fahaman
pramatisme dengan mengatakan tujuan pendidikan ialah untuk melahirkan individu
yang menyeluruh. Ia menjadi salah satu elemen yang penting dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan manusia yang holistik dari segi Jasmani,
Emosi,Rohani, intelek dan sosial.
c) Implikasi Falsafah Pendidikan Timur
Seterusnya implikasi Falsafah Pendidikan Timur iaitu
berasaskan falsafah cina dan india.
Menerusi falsafah timur lebih menekankan kepada aspek intelek dan rohani
sahaja. Penekanan tidak diberikan kepada
unsur jasmani seperti mana di Malaysia. Di Malaysia pendidikan jasmani dan
kesihatan diberi penekanan dan juga merupakan salah satu mata pelajaran di
sekolah. Selain itu, pelajar juga
diwajibkan untuk menyertai sukan dan permainan pada peringkat sekolah, daerah
dan negara. Melaluinya pelajar akan
memperolehi kesihatan dari segi fizikal dan mental serta dapat menyumbang
sesuatu kepada negara. Walau
bagaimanapun tidak banyak sekolah tidak mengikut seperti mana yang disarankan
oleh kerajaan. Kebiasaannya mata
pelajaran ini diabaikan oleh kebanyakan sekolah dan ada juga yang tidak
mengikut prosedur yang ditetapkan.
Keadaan ini akan menyebabkan apa yang terkandung dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan tidak dapat dicapai.
Menurut Conficius dalam Falsafah Pendidikan Conficius
pendidikan adalah untuk semua dengan tidak mengira status sosio ekonomi atau
kedudukan sosial seperti yang disarankan oleh pendidikan negara. Menerusi sistem pendidikan negara semua orang
berhak untuk mendapat pendidikan tidak kiralah golongan miskin mahupun kaya dan
tidak diabaikan juga mereka yang berkeupayaan khas. Dewasa ini banyak sekolah Pendidikan Khas
telah dibina untuk memberikan pendidikan yang sama kepada semua Orang Kelainan
Upaya (OKU) supaya merekan dapat berdikari di masa akan datang bagi menghadapi
dunia globalisasi dan cabaran wawasan 2020 serta tidak disisih.
Kesimpulanya, sekalipun terdapat banyak implikasi
terhadap falsafah pendidikan timur, islam dan barat perkembangan pendidikan
dari segi positif mahupun negatif. Kita
sebagai rakyat Malaysia seharusnya saling bekerjasama dan berganding bahu
antara satu sama lain demi merealisasikan falsafah pendidikan kebangsaan dan
falsafah pendidikan guru. Guru-guru
hendaklah sentiasa mewujudkan akauntabiliti dan integrity dalam diri dan masyarakat
demi melahirkan insane yang berilmu pengetahuan, bertanggungjawab, inovatif,
kreatif, progresif dan berakhlak mulia selaras dengan falsafah pendidika
kebangsaan dan guru bagi bertanding dengan dunia globalisasi.
ReplyDeleteشركة مكافحة حشرات بعنك
شركة جلى رخام وبلاط بالهفوف